"Cahaya Hati"

Wednesday 3 October 2012

"my precious friend,you are MY ShAdow"





Dia sahabat saya...seorang yg baik, peramah dan penyabar orangnya. Juga merangkap roomate, coursemate dan countrymate saya. Nor Aliya Abdull Razak..indah sungguh namanya seindah dan secantik orgnya juga...Sahabat pertama yang saya kenal saat kaki melangkah ke menara gading pada tanggal 4 Julai 2010. Masih terngiang lagi pesanan ibunya tika berangkat pulang setelah sesi pendaftaran,"kamu berdua kawan elok2 ye". Alhamdulillah sekarang dah masuk tahun ketiga kami di sini, dan syukur...kami tetap dua sahabat yang akrab, di mana-mana pasti bersama,susah senang awak pasti ada..dia adalah sahabat terbaik yang Allah kirimkan buat saya. Terima kasih kerana kamu selalu ada saat suka mahupun duka. moga persahabatan kita akan sentiasa kekal erat selamanya. Hidup manusia memerlukan sahabat. Pada saya, saya amat memerlukan sahabat. Bergerak dalam kehidupan yang penuh liku ini, sahabat memang antara faktor kenapa diri mampu untuik terus tabah.Senyumannya, tawanya, kadangkala menjadi antara inspirasi saya. Kadangkala, kata-katanya yang pendek pun dianggap bermakna untuk saya. Pada saya, sahabat itu tidak dihubungkan dengan harta, wajah rupa mahupun apa sahaja perkara materialisma dunia. Tetapi pada saya, yang digelar sahabat itu, adalah yang dihubungkan dengan kasih sayang. Kasih sayang itu, bersumberkan satu punca. Punca itu adalah keimanan kepada Allah SWT. Sahabat yang hadir dari sumber itu adalah sahabat yang terindah. Sekali lagi, keimanan itu dikaitkan dengan ukhuwwah, kasih sayang antara sahabat. ditegaskan pula oleh Rasulullah SAW dalam sabda baginda:
“Tidak beriman seseorang kamu, selagi mana dia tidak mencintai sahabatnya, sebagaimana dia mencintai dirinya”

 CariLah SAHABAT yang dapat menunjukkanmu jalan menuju SYURGA....

★ jadiLah SAHABAT yang hadirnya dinantikan dan kepergiannya menimbulkan kerinduan

☆ SAHABAT yang berIMAN ibarat MENTARI yang menyinari..

☆ SAHABAT yang setia ibarat pewangi yang mengharumkan..


  ☆ SAHABAT SEJATI pendOrong Impian....

☆ dan SAHABAT yg berhati MULIA membawa kita kejaLan ALLAH....


Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katanmu.


Kadangkala pernah juga kita berselisih faham, kadangkala ada juga diam seribu bahasa, senyap tanpa kata.. bila timbul situasi begitu, mula lah perasaan tidak enak bertandang di hati saya..salah apekah yg saya buat kali ini,huhu..tapi ble awk bgthu yg sy bukan puncanya, baru la terasa lapang dada. maklum saja kita hanya insan biasa, pasti saja ada sekali sekala terlanjur kata yang mengguris perasaan sahabat saya,, by the way,,maafkan saya sahabat, jika hadirku pernah mengguris hatimu.huhuhu.. Namun, saya percaya kalau benar ukhuwwah itu dibina atas dasar iman, maka ia akan kembali semula bersatu. Carik-carik bulu ayam, akhirnya tercantum semula. Kerana jika iman itu benar, ia akan menjadi seperti magnet, membuang segala rasa buruk di dalam hati, meringankan diri untuk meminta maaf dan memaafkan..
Saya, tidak dapat mengukur keimanan orang lain. Tetapi saya dapat merasakan kehangatan sahabat saya. Saya dapat merasakan, ada beberapa orang dalam hidup ini, mereka adalah sahabat terindah saya. Salah seorangnya adalah awak. Berkawan dgn kamu tlh byk mengajar sy cara untuk menghargai org2 disisi. Bak kata awak yg terlalu membekas di hati saya "bendo hok kito arap"..huhu.dari situ baru la sy tahu kwn saya ni berjiwa halus orgnya...sangat mudah tersentuh hatinya. dari situ saya mula belajar untuk tidak mudah memperlekehkan walaupun sekecil mn hal itu..^^..terima kasih sahabat...




Aku tahu aku sering menyusahkanmu
namun engkau tetap menguntumkan senyuman manis
sepertinya engkau tahu betapa suramnya hatiku
dan engkau berusaha menghiburkan aku dengan senyuman itu.

Terima kasih, sahabat.
Aku begitu bersyukur
kerana engkau adalah sahabatku.

Bersama-sama
kita lalu denai kepayahan
bersama-sama
kita turuni bukit cabaran
juga, bersama-sama
kita seberangi lautan kesedihan.
Dan engkau
tidak pernah jemu dengan karenahku
sudi menjadi pendengar di sisiku

Terima kasih, sahabat.
Harapanku
semoga kita berjaya bersama kelak..(^__^)




" Ambilah Masa UnTuk Memahami HaTi Dan Perasaan Kawan,
Kerana Dia Juga,Seorang Manusia; Dia Juga Ada Rasa TakuT,
Ada Rasa Bimbang,Sedih Dan Kecewa,Dia Juga Ada Kelemahan Dan
Dia Juga Perlukan Kawan Sebagai KekuaTan.
KiTa SeLalu MelihaT,Dia KeTawa,TeTapi Mungkin Sebenarnya Dia Tidak SeTabah Yang KiTa Sangka
Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.
Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita."
"Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya ,
cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya
dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya"
"Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu ketika kamu memerlukan sokongan
walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan."












1 comment: